Nieuw marketing automation traject voor Essentiel Antwerp
Essentiel Antwerp staat bekend om verrassende mode met opvallende bloemenprints en trendy kleurencombinaties. Ze willen hun klanten dan ook steeds goed informeren over hun nieuwe collecties en acties. De oplossing? Een marketing automation traject. De partners in crime? Us en Dotdigital. Het resultaat? Dat kom je straks te weten!
Automatische mailnood
Essentiel was overgeschakeld naar dotdigital voor hun email marketing. (Dotdigital is een marketing automation tool die je kan inzetten om geautomatiseerde en bovendien slimme marketingcampagnes op te zetten). Er doken al snel 2 vragen op. Hoe kunnen we automatische mails implementeren en inzetten? En hoe maken we de connectie tussen de webshop Magento 1 en dotdigital? Us zorgde samen met dotdigital en Essentiel voor de juiste antwoorden!
Minder werk, meer contact
Automatische mails zijn alle mails waarbij het verzenden automatisch gebeurt. Niet te verwarren met transactionele mails waarbij je bijvoorbeeld een mail krijgt als je iets aankoopt. Een automatische marketingmail is bijvoorbeeld een welkomstmail die uitlegt hoe de website werkt of een mail die je verwittigt als een product opnieuw in stock is. Het grote voordeel van automatische mails? Door automatische mails vermindert de workload, terwijl het aantal contactpunten met de klant verhoogt. Een win-win!
Us zette samen met dotdigital en Essentiel een automation mailtraject op en begon met een link te maken tussen de webshop en dotdigital. We zijn dus gaan nakijken hoe de sync verliep tussen alle beschikbare informatie. Daarna hebben we een audit gedaan om te kijken welke mogelijkheden voorhanden waren en welke automations interessant konden zijn. Uit die audit ontstond dan een lijst die we gaan implementeren. De eerste op de lijst, de welkomstmail, is afgerond en verstuurd ‘as we speak’. De rest van de lijst wordt later nog verder afgerond en geïmplementeerd.
Impact?
De gemiddelde openingsgraad van de openingsmail bedroeg 65%. Jup, dat heb je goed gelezen. Dat is maar liefst 30 tot 35% hoger dan hun gemiddelde mails. Dus van de mensen die de welkomstmail ontvingen, heeft 65% die effectief geopend. Niet onaardig, als je weet dat hun gewone mails een openingsgraad van 35-45% hebben. Dat is op zich ook al veel, maar hun welkomstmail ligt dus nog bijna 20% hoger. Je moet er bij een dergelijk traject natuurlijk altijd voor zorgen dat de juiste informatie bij de juiste mensen geraakt. En daar zijn Us, dotdigital en Essentiel zeker in geslaagd!
PS: Wist je dat Us een award heeft gewonnen als Europe, Middle-east and Asia partner van het jaar? Well, you do now!