A/B testing zorgt bij ZEB voor hogere conversie
ZEB is een multi-brand kledingwinkel met vestigingen in heel België én een stralende webshop. Geen vuiltje aan de lucht zou je denken, maar de mobiele versie van de webshop kon optimalisatie gebruiken. Us ging aan het A/B testen en schreef samen met ZEB een succesverhaal.
Mobiel vs desktop
Mensen kopen tegenwoordig meer en meer online via hun mobiele telefoon: snel tijdens de middagpauze, snel tijdens het wachten aan de kassa in de supermarkt, … Daarom is mobile first vandaag dé standaard in e-commerce. ZEB merkte een verschil in conversie tussen de mobiele webshop en de desktopversie. De mobiele navigatie bleek niet duidelijk. Zo moesten klanten te vaak klikken om tot bij een bepaalde categorie of kledingstuk te geraken. Er kwamen te veel filters aan te pas. Die hoeveelheid clicks kan tot frustraties leiden en een hogere exit rate. Kortom, de mobiele hoofdnavigatie kon verbetering gebruiken om klanten sneller te geven waarnaar ze op zoek zijn.
A/B test to the rescue!
Wij waren er meteen van overtuigd dat een A/B test duidelijk zou maken wat de conversie op mobiel zou kunnen verhogen. Een A/B-test is een vorm van onderzoek waarbij twee (of meer) varianten van een website worden getoond aan gebruikers. Zo kan je nagaan welke versie (A of B) het best scoort, afhankelijk van het gewenste doel. Versie A was de originele versie van de mobiele navigatie. Deze versie had een aantal minpunten. Zo was het kruisje om iets te sluiten niet zichtbaar en werd er geen rekening gehouden met de dikte van een duim. Een duim? Wel, alle items moeten namelijk gemakkelijk aanklikbaar zijn op een touchscreen. In versie B pakten we deze minpunten aan. Zo zorgden we voor een drop down menu dat uitvouwt waardoor je meteen in de juiste categorie terecht komt. Daarnaast veranderden we de plus -en mintekens in pijltjes naar onder en boven. Dit maakt de navigatie een pak duidelijker.
Impact op ZEB’s omzet
Na een A/B test van 14 dagen kwam zoals verwacht versie B als winnaar uit de bus. In die periode genereerde versie B een 20% hogere omzet per bezoeker ten opzichte van variant A. Deze versie genereerde ook een significante stijging in omzet op jaarbasis doordat mensen langer online shopten en tot een aankoop overgaan. ZEB twijfelde dan ook niet lang en implementeerde deze versie op hun webshop. Wat zeiden we alweer over dat succesverhaal?