Branding

Google Analytics 4: Migratie en nieuwe inzichten

In maart 2021 kondigde Google aan dat de huidige versie van Google Universal Analytics in 2023 zal worden uitgefaseerd ten gunste van de nieuwe versie, Google Analytics 4 (GA4). Als onderdeel van deze overgang stopt Google met het ondersteunen en tracken via Universal Analytics.
Wens je meer te weten over wat een migratie naar GA4? Lees dan hieronder de antwoorden op al jouw GA4 vragen!

Waarom Google Analytics 4?

Het is een hot topic, maar privacy was de laatste jaren belangrijker voor de vele internetgebruikers (en de Europese Unie). Google (Universal Analytics) werd al meermaals op de vingers getikt binnen meerdere Europese landen. Dus er moest een meer privacy vriendelijke oplossing komen vanuit Google om te kunnen blijven tracken. Het lijkt er dus op dat Google Universal Analytics zo snel mogelijk wil uitfaseren en laten vervangen door GA4 om dergelijke problemen te vermijden.

Wanneer overstappen naar Google Analytics 4?

2023 lijkt misschien ruim voldoende tijd om op deze overgang voor te bereiden, maar in werkelijkheid moet je eerder dan later starten met een migratie. Vooral als er belangrijke jaar-op-jaar (YoY) statistieken worden bijgehouden.

In korte tijd gegevens vastleggen voor de YoY-vergelijkingen van volgend jaar betekent dat je bedrijf voor het einde van de zomer van 2022 actie moet ondernemen om ervoor te zorgen dat je:

Tracking van de website vlot doorloopt
Year-over-year data (inclusief historische data) rapporten beschikbaar blijven voor het bedrijf en uw team
Uw team klaar is voor het gebruik van de nieuwe interface en meting

Hoewel Google zijn gebruikers sterk aanmoedigt om “zo snel mogelijk” over te stappen op GA4, zijn wij van mening dat – gezien de omvang van de verandering (het werk en de middelen die nodig zijn om goed te migreren naar GA4) – het nu het juiste moment is om je eigen data tracking te evalueren.

Hoe verschilt een migratie van Google Analytics 4 ten opzichte van de voorgaande Google Analytics versie?

De overgang van GA Classic naar Universal Analytics was heel eenvoudig. Het enige wat je moest doen, was de trackingcode op je website bijwerken. Alle data bleef hetzelfde net als de interface, meetgegevens en meer. Dat is deze keer niet het geval, dus een degelijke voorbereiding voor GA4 is vereist. Bedrijven die vertrouwen op historische gegevens van universele analytics zullen moeten zorgen voor een tijdig migratieproces!

Wat is het verschil tussen Universal Analytics en GA4 (Google Analytics 4)?

Google heeft een aantal grote wijzigingen doorgevoerd in GA4 die tijd kunnen kosten om aan te passen. Dit heeft veel implicaties, waaronder grote verschillen in:

De interface voor het navigeren en instellen van de rapporten

De basisvaardigheden/kennis die nodig zijn voor mensen die het nieuwe platform gebruiken

De dataset zelf (GA Universal-gegevens zijn niet compatibel met GA4-gegevens)

Vermogen om YoY-gegevens te openen en te gebruiken

Toegang tot bepaalde (geliefde) functionaliteiten, en zelfs sommige metrics. Sommige zullen niet langer beschikbaar zijn OF een grondige setup vereisen om toegang te krijgen.

Kortom, GA4 is letterlijk een nieuwe kijk op het bijhouden en meten van website-interactie. Net als een website migratie betekent dit veranderingen in systemen, processen en mogelijk jaarlijkse budget.

De grootste verschillen tussen GA4 en UA

Voorbeeld Google Analytics 4

Meet website- en app verkeer op één plek

Google Analytics 4 maakt het mogelijk om web- en app-gegevens te combineren in één property, zodat de customer journey in beide kanalen bijgehouden wordt.

Nieuwe meetmethode

Google Analytics 4 werkt met een event-based datamodel. Dit betekent dat u app- en webgegevens kunt combineren en dat GA4 niet volledig afhankelijk is van cookies.

BigQuery

Veel bedrijven kiezen ervoor om gebruik te maken van een data-warehouse zoals BigQuery om data te verzamelen op één plaats. Met GA4 kan je ruwe Analytics-gegevens uploaden naar Google BigQuery.

Meer privacy

Google Analytics biedt uitgebreidere mogelijkheden met betrekking tot privacy-instellingen dan voorheen. Zo heeft Google aangegeven dat IP-adressen van gebruikers niet opgeslagen worden.

Analytics Intelligence

Het machine learning-algoritme van Google Analytics genereert 4 inzichten over gebruikersgedrag en conversies. Het algoritme gebruikt deze informatie om te voorspellen welke gebruikers waarschijnlijk zullen converteren, wat vervolgens kan worden gebruikt om je marketing te verbeteren.

Starten met Google Analytics 4?

Begin zeker nu met het verzamelen van gegevens in Google Analytics 4 in parallel met UA of andere analytics tools. Zo verzamel je kostbare data en inzichten in GA4 terwijl er min of meer voldoende back-up data beschikbaar zal zijn.

Wens je toch wat ondersteuning om jouw GA4 mingratie vanuit Universal Analytics goed te laten verlopen? Vul onderstaand formulier in! Onze data experten helpen je graag verder!

Delen:

Aan de slag met Google Analytics 4 en hulp nodig?

Delen:

Gerelateerde blogs

ConsultancyContent CreationDigital MarketingE-commerce

Onze content strategist zorgt voor nog meer plezier bij Aveve

Lees meer
Digital MarketingE-commerce

Us en Marketing Automation voor fashion retail

Lees meer
BrandingExperience Design

Een checklist om de kwaliteit van je digital design te controleren

Lees meer