Digital MarketingE-commerce

Us en Marketing Automation voor fashion retail

Open een van je sociale apps en je ziet meteen een influencer die vertelt over haar favoriete modemerk, een mail over de Outfit of the Day, een advertentie over de laatste trendy sneakers… Mode is alomtegenwoordig. 

Toch staat de modewereld enorm onder druk. Trends komen ongezien snel en gaan ook even snel weer voorbij. Als marketeer in fashion moet je dan ook dagelijks nieuwe tactieken uitrollen om vernieuwend te zijn en steeds nieuwe strategieën bedenken om jouw merk in de juiste richting te sturen: vooruit! 

Fashion voorbij traditionele marketingmethoden

Als marketeer in fashion moet je je plannen uitbreiden naar flash sales, pop-upconcepten, in-app aankopen, marktplaatsen en social shopping. Dit betekent dat je een omnichannelstrategie moet omarmen als je klanten op diverse kanalen wenst te bereiken en te betrekken. Bovendien moet je rekening houden met seizoensgebonden veranderingen.  

JEETJE! Dat is heel wat om rekening mee te houden, maar maak je geen zorgen… Bij Us draait het om het gezamenlijk bedenken en stroomlijnen van al het bovenstaande, onder andere met behulp van marketing automation. In deze blog ontdek je hoe wij vandaag de dag fashion brands helpen om het maximale uit hun marketinginspanningen te halen. We delen graag onze favoriete marketing automation strategieën met je. 

Us over de voordelen van marketing automation in fashion retail 

Marketing automation biedt de juiste antwoorden op vragen rond gepersonaliseerde communicatie en relevantie. Het schaalt je communicatie op zonder handmatige input, zorgt voor een betere retentie door doordachte customer journeys en helpt je bij het aantrekken van nieuwe potentiële klanten via verschillende kanalen en campagnes.  

Marketing automation helpt Us om customer data te vergaren zodat we kunnen anticiperen op de wensen en behoeften van eindklanten, wat de verkoop stimuleert. Het is onze go-to wanneer we willen inzetten op cross-selling en upselling via aanbevolen items en het verhogen van loyaliteit. Ook gebruiken we marketing automation bij het analyseren en optimaliseren van de open- en klikratio’s met behulp van A/B-tests. 

Onze favoriete marketing automation strategieën voor retail 

De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar waar te starten? We helpen jou de bomen door het bos te zien en lijsten alvast enkele van onze favoriete marketing automation strategieën op die goed werken voor elk merk.  

  • Abandoned shopping carts
  • Social Media automation
  • De post-purchase journey
  • Transactionele e-mails 
  • Abandoned shopping carts 

Wanneer een klant items in een winkelmandje plaatst, toont hij of zij interesse. Toch laat ongeveer 75% van de mensen iets achter in hun winkelwagentje zonder af te rekenen. Herinner je klanten aan de items in het mandje met behulp van geautomatiseerde e-mails. Data toont aan dat dit soort herinneringsmails een openingspercentage van 50% hebben, waarbij 10% van de klanten vervolgens de aankoop afrondt. Bovendien kun je deze e-mail gebruiken om andere aanbevolen producten op te nemen. Bij ‘Us’ is dit meestal de eerste strategie die we uitrollen. De kosten-batenverhouding van deze marketing automation is enorm. Heb je nog geen abandoned cart-programma opgezet maar zet je graag volgende stappen naar succes? Contact Us!  

  • Social media automation

Laten we zeggen dat je je klanten wilt overtuigen van je nieuwe collectie. Dit kun je bereiken door gebruik te maken van slimme social media flows. Stel een geautomatiseerde flow op met verschillende touchpoints waarin je je nieuwe collectie presenteert, zoals e-mails, mediareclame, nieuwsbrieven, enzovoort. Richt je vervolgens op verschillende specifieke doelgroepen op sociale media met dezelfde collectie of onderdelen ervan, specifiek gericht op die doelgroep. 

Te complex? Wacht even, laten we het concreter maken. Stel dat je een kinderkledingmerk hebt. Je zou je kopers kunnen opsplitsen in groepen die alleen meisjeskleding, alleen jongenskleding, of beide kopen. Hoe interessant is het om specifieke content over je nieuwe collectie jongenskleding aan te bieden aan de doelgroep “kopers van enkel jongenskleding” op verschillende kanalen?  

  • De post-purchase journey

Zet automation in en bouw aan je relatie met je klant. Via deze weg kan je je klanten voorzien van helpende en inspirationele content. Je laat je klanten zien dat je om hen geeft, ongeacht ze nog een aankoop doen of niet.  

  • Transactionele e-mails 

Transactionele-e-mails hebben een hoger open- en engagementpercentage dan traditionele marketing e-mails. Typisch gaat het om automatische bedankmails, updates over het order en updates van andere relevante items. Daarnaast zijn follow-up mails om te zien hoe de aankoop is bevallen een slimme zet. Je kan deze laatste combineren met enkele vraagjes die je informeren over de NPS-score. 

Teamfoto Us

Delen:

Plan een vrijblijvend gesprek in over marketing automation en ontdek meer volgende stappen die je kan zetten als fashion retailer. 
 

Delen:

Gerelateerde blogs

AIDigital Agency

Why we (Us) needed to redefine our agency model… And why I advice every agency to do the same…

Lees meer
ConsultancyContent CreationDigital MarketingE-commerce

Onze content strategist zorgt voor nog meer plezier bij Aveve

Lees meer
BrandingExperience Design

Een checklist om de kwaliteit van je digital design te controleren

Lees meer