Hoe ontwikkel je B2B-Personas voor meer merkimpact?
Persona research is essentieel om nauwkeurig te begrijpen wie je publiek eigenlijk is en hoe je hen kunt bereiken. Veel merken denken dan wel een idee te hebben van wie hun publiek is, maar hebben geen data om dat idee te staven.
In de B2B-sector zijn data-driven persona’s cruciaal daar de marketing- en salesstrategie specifieker en unieker moeten zijn dan (eenvoudigere) B2C-efforts.
In deze blog geven we enkele tips om persona’s op te zetten waarmee je impact maakt.
Research Buyer Personas
Om als contentmarketeer verschillende doelgroepen te kunnen definiëren en onderscheiden, is research een vereiste.
Neem een duik in de branche, de inhoud achter een bedrijfstitel, demografie, motivaties en de doelen van je potentiële klanten.
Haal de mosterd niet enkel online. Praat met je salesdepartement en lees data uit je CRM-platform om doelstellingen vast te leggen.
Formaliseer je onderzoek
Concretiseer je research tot één persona-sjabloon dat alle relevante aspecten definieert. Dit sjabloon dient vervolgens als leidraad bij de co-creatie van marketingcampagnes en communicatie-inspanningen.
Zet persona’s om in strategie
Zodra je een duidelijk inzicht hebt in de persona’s van je doelgebruikers, kan je je inzichten integreren in verschillende digitale marketing- of communicatietactieken. Motiveer de doelen, motivaties, uitdagingen en doelstellingen van je persona’s om je communicatie- en marketingingefforts te voeden.
De impact, mogelijkheden en visuele aard van persona’s hebben het tot droomtool van marketeers geschopt. Ben jij op zoek naar meer strategieën om je bekendheid te vergroten? Sla dan met Us de handen in mekaar en bouw aan je merkimpact.
Samen hebben we de marketingvaardigheden en data-intelligentie om je inspanningen om te zetten in concrete impact. Als full-funnel performance partner werken we samen met onze klanten om boven het lawaai uit te stijgen en echte impact te co-creëren.