Us helpt Stad Antwerpen een handje bij hun mediacampagnes
De Koekenstad informeert haar bezoekers en inwoners regelmatig over het reilen en zeilen in de stad met in het oog springende campagnes. Dit doet Stad Antwerpen samen met hun huidige media-agentschap, maar er werd nog een externe partner gezocht die hen kon adviseren en ondersteunen om nog meer uit hun campagnes te halen. En gelukkig heeft Us daar wel een Antwerps handje van weg!
Campagne zkt. briefing
Stad Antwerpen werkt doorheen het jaar aan allerlei campagnes, over bijvoorbeeld veiliger verkeer of netheid in de stad. Hierbij is het belangrijk om dergelijke campagnes zo vlot en volledig mogelijk te briefen aan zowel interne diensten, als naar de externe partners die instaan voor het advertentieluik. De expertise van Us kwam dan ook als geroepen. De consultants van Us zorgden voor de opzet van perfect gestroomlijnde communicatie tussen het marketingteam van de stad (de interne dienst) en het media-agentschap. Ze zorgden voor meer structuur in de ‘way of working’ en gaven advies aan zowel klant als mediacentrale. Zodoende worden verwachtingen en resultaten beter gealigneerd. Concreet werden er een checklist en diverse templates opgemaakt om zo nog gestroomlijnder met elkaar te kunnen werken en te kunnen communiceren.
Sharing is caring
Aan de hand van een Digital Maturity Scan gingen we na waar Stad Antwerpen zich bevond in hun digitaal transformatieproces. Een Digital Maturity Scan is een survey waarmee we de digitale maturiteit van een organisatie meten. We gaan bijvoorbeeld na of medewerkers al dan niet ‘data driven’ werken, of ze kennis hebben van diverse digital marketingtermen -en tools, en hoe ze hiermee omgaan. Dit onderzoek werd gevolgd door infosessies over verschillende topics, aangepast aan het kennisniveau van de organisatie.
Zo gaven we een toelichting over het gebruik van KPI’s en over het omgaan met en analyseren van data. Na afloop beschikten de medewerkers van Stad Antwerpen over meer knowhow en kunnen ze er in de toekomst zelf mee aan de slag. Daarnaast hielpen wij bij het opmaken van heldere mediabriefings en stelden hiervoor een checklist op zodat onvolledige mediabriefings tot het verleden behoren. We hielpen ook bij het opzetten van advertentiecampagnes op sociale media. We zorgden hierbij eveneens voor een tussentijdse evaluatie en optimalisatie, gevolgd door een grondige analyse om er eventuele lessen uit te trekken.
Futureproof
Dankzij de samenwerking met Us zullen de medewerkers van Stad Antwerpen op termijn meer expertise hebben en oerdegelijke digitale mediabriefings afleveren. Ze zullen ook in staat zijn om hun campagnes tussentijds bij te sturen, omdat ze rapportages doordachter kunnen interpreteren. Daarbovenop zullen ze ook de resultaten beter kunnen analyseren en benchmarken, op basis van vergelijkingen met andere overheidsdiensten, tussen campagnes met dezelfde doelstellingen of met dezelfde doelgroepen. Kortom, Stad Antwerpen kan na de samenwerking met Us op beide oren slapen!
Kan je net als Stad Antwerpen hulp gebruiken bij je digital marketing?
Contact Us en we tillen je naar een hoger digitaal niveau.