Hoe web accessibility impact heeft op je merk
Web accessibility websites zijn toegankelijk voor iedereen, ongeacht hun capaciteiten of beperkingen. Dit kan gaan over mensen met een een visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking.
In de praktijk betekent dat dat websites waarneembaar, bruikbaar, begrijpelijk en robuust moeten zijn; kortom moeten voldoen aan de 4 basisprincipes van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).
Wees WCAG—proof!
Perceivable – Waarneembaar
- Voorzie tekstalternatieven om beelden te beschrijven
- Voeg voice-overs toe voor videobeelden
- Gebruik titels op een logische manier
Operable – Bruikbaar/bedienbaar
- Maak je digitale diensten toegankelijk via muis, keyboard en hulpsoftware zoals screenreaders
- Zorg ervoor dat gebruikers videobeelden of audio kunnen stopzetten, pauzeren, enz.
- Maak navigeren in de website makkelijk en gebruiksvriendelijk via het keyboard en geef auditieve feedback
Understandable – Verstaanbaar/begrijpelijk
- Schrijf korte zinnen in de taal van de gebruiker
- Gebruik afkortingen met een goede beschrijving
- Zet in op betekenisvolle labels voor formulieren
Robust
- Ontwikkel slimme HTML-code zodat speciale assistentiesoftware om kan met je aanbod digitale diensten
- Creëer pagina’s die ook werken met gebruikershulpsoftware, inclusief hulptechnologieën zoals screenreaders
Een accessible-proof website is niet alleen moreel maar ook wettelijk verplicht. Lees de wetgeving omtrent je verplichtingen als web developer na.
Web accessibility en impact
Samen maken we je website toegankelijk zodat je bereik groter wordt en je inclusiever wordt als merk. Zonder deze mensen laat je wellicht een hoop potentiële groeikansen liggen.
Us staat gelijk aan de beste gebruikerservaringen. Jouw website toegankelijk maken, leidt tot betere UX/UI voor iedereen. Als laatste biedt web accessibility heel wat SEO-voordelen.