Digital MarketingPerformance & data

Us en Channable

Wie kan – op hetzelfde moment – een volledig online assortiment op een aantrekkelijke manier adverteren op alle mogelijke kanalen? Channable. Verkwist als marketeer je tijd niet langer aan handmatige processen en zet in op deze slimme automation tool.
We vertellen je in deze blog meer over dé manier om je productfeed makkelijk te beheren en te exporteren.

Toepassingen met impact op de groei van je webshop

Met Channable maak je in een mum van tijd foutloze en kwalitatieve product- en tekstadvertenties en creëer je duizenden dynamische tekstadvertenties voor Google Ads en Bing Ads op basis van je productgegevens.

Een ander geweldig onderdeel van Channable is de PPC-tool. Hiermee maak je kanaalgebaseerde en gepersonaliseerde dynamische Google Ads en Bing Ads.

Als kers op de taart biedt Channable een cloudgebaseerde tool voor het beheer van gegevensstromen waarmee online adverteren voor webwinkels eenvoudiger wordt.

1. POAS – Profit On Ad Spend

De meesten zijn tegenwoordig goed vertrouwd met de term ROAS, ook wel de Return On Ad Spend. Bij het instellen van bijvoorbeeld je Google Shopping campagnes berekent Google een ROAS om te bepalen of je campagnes een hoge of lage performantie score heeft. Zo’n ROAS is in de meeste gevallen berekend op de conversiewaarde die Google Ads doorkrijgt van je webshop en dus doelt op de omzetwaarde van je producten. Op zich geen volledig verkeerde strategie, maar omzet zegt niets over de marge op bepaalde producten.

Omzet houdt geen rekening met aankoopprijs en verzendkosten. Net daarom berekenen wij bij Us basis van je aankoopprijs en verzendkosten de marge per product. Zo kunnen we producten categoriseren met hogere en lagere marges en via de Profit On Ad Spend beter berekenen wat de echte performantie van je Google campagnes zijn.

2. Rotatie

Bij Us gebruiken we ook de rotatie van producten om jouw advertentiebudget beter in te zetten. Producten die organisch beter verkopen kunnen we dagelijks van categorie verschuiven om harder op te gaan adverteren. Zo trekken we nieuwe klanten aan die de website nog niet kenden en via Google op zoek gaan naar producten die seizoengevoelig zijn. Afhankelijk van de campagne sluiten we ook bepaalde producten uit, zodat we door marketingacties geen vertekend beeld krijgen in functie van de rotatie van onze producten. Bij een aantal van onze klanten combineren we zowel POAS als rotatie. Dit zijn onze ‘high runners’ waarop onze klant grotere marges neemt.

3. Webshop integraties

Om de koppeling van je webshop en Channable te vereenvoudigen bestaan er vandaag gelukkig tal van API connectoren, die standaard geïntegreerd zijn. Bij Us werken we vaak met Magento (Adobe Commerce), Shopify en Shopware en bestaan er eenvoudige manieren om je product feed te verbinden met Channable. De data die naar je webshop wordt gestuurd gebruiken wij om te exporteren we naar verschillende kanalen.
Hoe meer data er naar de webshop gaat, hoe meer wij kunnen gebruiken om custom campagnes aan te maken.

4. Categorisering

Het categoriseren van producten wordt in Channable vaak onderschat. Toch is het van cruciaal belang dat producten worden toegewezen aan de juiste Google Categorie. Op je eigen webshop worden er soms andere onderverdelingen gemaakt die Google niet kan herkennen. Door het correct toewijzen van de Google Product Categorie zorg je ervoor dat je ook in Merchant Center in de juiste categorie van Google gevonden wordt. Dit zorgt voor een snellere organische visibiliteit van je producten in Google Shopping. Dit is voornamelijk van belang bij producten met een specifieke niche productomschrijving. Uiteraard is datakwaliteit hier ook belangrijk.

5. Custom labels

Het verrijken van data kan in Channable via ‘custom labels’. Met deze custom labels kan je bijvoorbeeld snel op Facebook een aangepaste product set aanmaken op basis van de producten uit je nieuwste folder. Sommige van onze klanten willen op basis van de collectie, nieuwe klantsegmenten proberen aanspreken. Dit is eenvoudig op te lossen in Channable, waarbij we custom geautomatiseerde campagnes kunnen genereren waar geen manueel werk meer voor nodig is. We hoeven enkel de regels van het spel te bepalen.

6. Smart Shopping

In Channable kan je zonder al te veel moeite geautomatiseerde smart shopping campagnes opzetten. Vaak creëren we productgroepen op basis van categorieën. Ook in deze opstelling kan je gaan bekijken welke producten met hoge marge het best werken. Het is ook mogelijk om productgroepen aan te maken op basis van een veelgezocht merk. Eerlijkheidshalve gebiedt het ons om te zeggen dat Channable ideaal is om je volledige productfeed geautomatiseerd te adverteren, zeker wanneer het om producten met een hoge rotatie gaat. Toch is het verstandig om producten of categorieën met een langere rotatieduur manueel bij te sturen of opnieuw in te stellen.

7. Dynamisch bouwen

Met Channable kan je via regels dynamische advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden bouwen. Op basis van verschillende dynamische velden kan je met één template – afhankelijk van je productfeed – een veelvoud van advertenties  opstellen. Zo kan je voor je advertenties templates bouwen op basis van het door je klant gezochte zoekwoord, je USP’s, de omschrijving van je product, de accurate prijs van je product, …

Het instellen van zoekwoorden werkt exact hetzelfde. Wil je via de template targeten op zoekwoorden van het merk (bijvoorbeeld Gardena), de productcategorie (bijvoorbeeld tuinslang) of wil je liever combineren (bijvoorbeeld Gardena tuinslang)? Je kan al deze zoekwoorden dynamisch opbouwen en vervolgens selecteren om de zoekwoorden breed, exact of via woordgroep te targeten.

Een groot productassortiment en goede data?

Channable is kortweg een ideale tool wanneer je een groot assortiment van producten hebt waarbij het onmogelijk is om voor alle producten manueel een feed op te bouwen en advertenties te voorzien.

De mogelijkheden met Channable zijn enorm en kunnen de conversies in je webshop flink boosten. Alles staat of valt echter met een goede product feed. Enkel met kwalitatieve product data kan je jouw marketingactiviteiten  automatiseren en het maximale halen uit een tool als Channable.

Delen:

Meer informatie over deze krachtpatser? 

Gerelateerde blogs

Digital MarketingE-commerce

Us en Marketing Automation voor fashion retail

Lees meer
BrandingExperience Design

Een checklist om de kwaliteit van je digital design te controleren

Lees meer
Digital MarketingPerformance & data

Meer bereik op LinkedIn? Us geeft je 5 tips

Lees meer

Co-Creating digital impact

Follow Us
Instagram
LinkedIn
Behance

© Us – All rights reserved