Digital MarketingExperience Design

Zero-Click search en de impact op jouw SEO

Data toonde aan dat in 2021, meer dan de helft van alle zoekopdrachten werd beantwoord zonder dat gebruikers moesten doorklikken. We noemen dit gegeven een Zero-click search.
Google spreekt over een UX-update voor zijn gebruikers, in deze blog hebben we het over de impact op SEO en het leven van je marketeers.

De intenties van Google

Het blijft Google’s doel om gebruikers zo snel mogelijk de juiste antwoorden te bieden. Door meer updates van het algoritme van deze aard, voldoet de zoekmachine sneller aan de behoeften van de gebruiker. De updates van het algoritme creëeren een betere winkelervaring voor transactionele searches én belonen waardevolle content met hogere rankings bij informatieve zoekopdrachten.

Wanneer gebruikers in het verleden op zoek waren naar een product, klikten ze meer op betaalde of de blauwe (organische) linken van een merk om vervolgens op de webshop te landen. Vandaag presenteert Google deze zoekresultaten bovenaan op de SERP. Google brengt zijn gebruikers dus sneller in contact met producten die ze zoeken en boost aankopen binnen zijn platform.

Wil dat zeggen dat SEO-efforts overbodig zijn? Zeker niet.

Voorbeeld zero search result

Blijf inzetten op SEO

Google moet concurreren met marktplaatsen en social media advertising, logischerwijs doen ze er alles aan om gebruikers langer op hun platform te houden. In een e-commerce landschap waar 83% van al het verkeer van direct searches naar webshops komt, ontwricht Google dat door shopping functies toe te voegen aan de SERP. Zo bieden ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om producten te filteren op verkoper, merk, prijs of beoordelingen. Dat houdt gebruikers langer op het platform en maakt Google in staat te concurreren met Amazon als go-to online winkelplatform.

Om bovenaan te verschijnen op de SERP zet je als marketeer vandaag dus maar beter in op technische SEO en Structured data op Product Description Pages.

Hoewel het organische verkeer naar e-commerce sites daalt, toont zero-search-research aan dat 45% van alle clicks op desktop en 43% van alle clicks op mobiel organisch zijn. Het blijft dus opportuun om in te zetten op content die onderscheidend is van de massa.

Om op te vallen in de zoekresultaten investeer je nog steeds best in hoogwaardige, diepgaande content die expertise, autoriteit en vertrouwen uitstraalt. Daarnaast zet je best een strategie op gericht op de FAQ SERP-functies.

De opkomst van zero-click search benadrukt het belang van een organische community. Hier focus je dan meestal op veelgestelde vragen, problem-solving en kennisdeling. Deze aanpak vergroot je brand awareness en bouwt na verloop van tijd organisch verkeer op, wat in tijden van economische turbulentie zeer waardevol is.

Delen:

Co-creëer impact met Us.

Gerelateerde blogs

Digital MarketingPerformance & data

Us over de nieuwe ‘Google Search Generative Experience’

Lees meer
Content CreationDigital Marketing

ChatGPT, vriend of vijand?

Lees meer
Digital MarketingExperience Design

Hoe ontwikkel je B2B-Personas voor meer merk-impact?

Lees meer

Co-Creating digital impact

Follow Us
Instagram
LinkedIn
Behance

© Us – All rights reserved