Een UX -en UI-traject voor LensOnline
Lens Group is actief in België, Italië en Nederland en omvat onder andere LensOnline, de grootste aanbieder van contactlenzen online. De online bestellingen waren toe aan een optimalisatie. Us had genoeg gezien en schoot meteen te hulp!
S.O.S. lenzen bestellen
Lens Group kreeg signalen dat sommige klanten problemen ondervonden bij de bestelling van hun lenzen. Als je lenzen bijna op zijn, is het zaak dat je zo snel mogelijk nieuwe lenzen in huis hebt. LensOnline klopte aan bij Us om een platform te ontwerpen waar klanten eenvoudig en snel lenzen kunnen bestellen op abonnementsbasis.
Customer journeys en persona’s
We onderzochten eerst en vooral welk type mensen bij LensOnline shopt. Zo zijn er mensen die elke dag lenzen dragen (dag -of maandlenzen) of mensen die dat enkel bij gelegenheid doen (bv. bij het sporten of uitgaan). We startten vervolgens met het uitwerken van customer journeys en persona’s waarbij we vooral keken naar de noden en frustraties van de klanten. We baseerden ons hiervoor op gesprekken met gebruikers van lenzen, reacties op sociale media, wat er leeft bij de concurrentie en vooral een dosis gezond verstand. Uit al die customer journeys ontstonden veel ideeën en features. Features? Zie het als een opsomming van functionaliteiten om te bepalen welke zaken iets opleveren en de inspanning waard zijn. Al dit onderzoek geeft ons een goed beeld van wat de eindgebruiker wil, want daar gaat het tenslotte om.
Wireframes zien het licht
Next up: de wireframes tekenen! Toen die klaar waren maakten we prototypes van deze wireframes en stelden ze voor aan LensOnline. Op basis van hun feedback ontstonden dan weer nieuwe ideeën. Van teamwork gesproken! Na afloop zetten we dit alles om in designs, uiteraard rekening houdend met de branding van LensOnline. Eens alles gevalideerd en intern getest was, startten we met het testen van de ‘usability’. Hiervoor schreven we scenario’s uit. Bijvoorbeeld: je bestelt lenzen en voor het rechteroog selecteer je een ander merk. Dat gaf ons opnieuw een goed inzicht in wat werkt, nog voor het technische luik ontwikkeld was. Op basis van de feedback deden we dan de nodige aanpassingen om tot een beter eindproduct te komen.
What’s next?
De impact van deze samenwerking? Wel, de technische ontwikkeling is bezig ‘as we speak’. We zijn bovendien gevraagd om de webshop een nieuw design te geven. Hou LensOnline binnenkort dus maar heel goed in het oog!