Alles wat je altijd al wou weten over rebranding … and so much more!
Wat is in godsnaam een rebranding? Wanneer begin ik best aan zo een rebranding? En wie kan mij daarbij helpen? Er zijn veel vragen over rebranding, maar gelukkig hebben wij alle antwoorden. En dat treft, de juiste dan nog!
Wat is een rebranding?
Rebranding is het proces waarbij je de manier waarop je bedrijf of product wordt gezien gaat veranderen. Kortom, een ander imago krijgen waarmee je ook je eindklant bereikt. Noem het gerust een ‘make-over’. Het spreekt voor zich dat je dan ook al je communicatie hierop aanpast, dus zowel het visuele als het tekstuele. Dat gaat dan van de naam en de slogan tot het logo en de volledige visuele identiteit. Visuele identiteit? Denk aan logo’s, kleuren, typografie en fotografie. Het tekstuele luik omvat dan weer namen, slogans en berichten.
Wanneer moet je gaan rebranden?
Als je gezien wordt als een sterk merk, zal je hoogstwaarschijnlijk niet verlegen zitten om klanten of nieuwe medewerkers. Als sterk merk zal je ook hoogstwaarschijnlijk de concurrentie in het stof doen bijten. Maaarrrrr, ook sterke merken hebben een houdbaarheidsdatum. Als je die datum nadert of overschrijdt, dringt een rebranding zich dan ook op. Of in de volgende scenario’s:
- Je merknaam en visie komen niet meer overeen:
Stel je maar eens voor dat je naam niet meer bij je identiteit past (van je bedrijf uiteraard). Wat ooit een geweldig hippe naam was, is nu misschien al passé. Tenslotte is een ronkende merknaam de essentie van je merk. Het visitekaartje waarmee je klanten bereikt. Kies dus liefst een unieke, memorabele, betekenisvolle en klinkende naam. Zoals Us! - Je krijgt te maken met imagoschade:
Als je met een negatief imago torst, wat de reden ook is, moet je zeker en vast een rebranding overwegen. Denk maar aan de potentiële ‘shitstorm’ op social media, de schade is niet te overzien. Een slechte reputatie kan je dan ook jarenlang meedragen en kan zelfs impact hebben op je omzet. Door een grondige rebranding kan je die negatieve associaties van je afschudden. - Je wil je onderscheiden van de concurrentie:
Je wil als merk boven het maaiveld uitsteken en de concurrentie een stapje voor blijven, niet? Wel, in dat geval is een rebranding een goed idee. Hiermee kan je je onderscheiden van de concurrentie en aan je klanten tonen waarom ze voor jou moeten kiezen. - Je hebt een nieuw bedrijfsmodel of strategie:
Het kan goed zijn dat je bedrijf na verloop van tijd het geweer van schouder verandert. Bij een dergelijke strategiewijziging kan je maar beter rebranden. De manier waarop je bedrijf wordt bekeken sluit best aan bij je werkwijze. Bepaal daarom ook een nieuwe missie, visie of waarden. - Je maakt deel uit van een fusie of overname:
Een fusie of overname is in feite al een rebranding an sich. Je moet tenslotte zorgen voor een nieuw merk en alles daarop afstemmen. Een samenhangende merkarchitectuur is immers van cruciaal belang voor zowat elk bedrijf. - Je moet meegaan met de tijdsgeest:
Na een tijdje zijn die hippe sneakers passé, of niet? Wel, idem voor bedrijven. Soms is simpelweg de tijd aangebroken voor een rebranding. Als je al meer dan tien jaar dezelfde uitstraling, tone of voice en visuals gebruikt kan een opfrisbeurt wonderen doen. Je wil tenslotte geen oubollig imago of eentje dat niet meer aansluit bij de huidige tijdsgeest. - Je verandert van team of activiteiten:
Veel bedrijven zetten in op groei. Dat betekent dat het team of de activiteiten ook moeten groeien, lees veranderen. Daarvoor hoef je niet alles overboord te gooien, maar kan je met een grondige analyse je sterke en zwakke punten oplijsten. Dit maakt de rebranding iets gemakkelijker.
Riskeer je klanten te verliezen bij een rebranding?
We gaan er geen doekjes om winden: ja, dat kan. Maar vergeet niet dat je bij een rebranding een heel blik nieuwe klanten kan opentrekken. Als je in een testfase je doelgroep bepaalt en kan bereiken, kan je bovendien de risico’s inschatten en beperken. Bezint eer ge begint!
Hoe gaat Us te werk bij een rebranding?
Na een eerste kennismaking met de klant stippelen wij een traject uit. Uiteraard wil niet elke klant hetzelfde pad bewandelen, dus zorgen wij voor een traject op maat. Vervolgens houden we branding workshops en een naamworkshop, als dat nodig blijkt uiteraard. Als alles duidelijk is, gaan wij meteen aan de slag om een fonkelnieuwe branding te creëren.
Waar maakt Us het verschil bij een rebranding?
Als je als klant bij Us aanklopt voor een rebranding, zorgen wij dat alle profielen aanwezig zijn die nodig zijn voor een geslaagde rebranding. Je kan dus rekenen op designers, copywriters of developers zodat iedereen meteen on board is. Wij houden bij de rebranding trouwens niet enkel rekening met jouw klanten, maar ook met potentiële nieuwe werknemers.
Is het aangeraden om je rebranding op voorhand te testen?
Absoluut! Je wil tenslotte niet na een aantal maanden al aan een nieuwe branding moeten beginnen. Er bestaan bijvoorbeeld apps om je nieuwe merknaam te testen of te peilen naar de connotatie die de naam oproept. Je kan je nieuwe identiteit ook testen bij je doelgroep zodat je de juiste keuzes maakt en niet puur op je buikgevoel afgaat. Door op voorhand te testen kan je je nieuwe branding dus meetbaar maken en er de nodige lessen uit trekken.