BrandingConsultancyDigital MarketingExperience Design

De nieuwe webshop van e5 is dankzij Us helemaal in de mode

Moeten we e5-mode nog voorstellen? Ok dan! Dit Belgische familiebedrijf telt maar liefst 55 kledingwinkels in Vlaanderen en heeft een uitgebreide webshop waar klanten vinden wat ze zoeken. Klinkt goed, maar een upgrade van hun webshop klonk ons echt als muziek in de oren!

Werk aan de kledingwinkel

e5 wilde aan de hand van een A/B test nagaan of de gebruikerservaring op hun webshop nog geoptimaliseerd kon worden. Een A/B-test is een vorm van onderzoek waarbij twee (of meer) varianten van een website worden voorgelegd aan gebruikers. Zo kan je nagaan welke versie (A of B) de voorkeur heeft, afhankelijk van het gewenste doel.

Daarnaast was een upgrade van hun huidige CMS (Content Management System) van Magento 2.3 naar Magento 2.4 een absolute must omwille van de support, een nieuwe look & feel was aan de orde en de gebruikservaring van hun klanten kon een upgrade gebruiken. Ze zochten ook nog even een manier om hun conversieratio per user te verhogen, met als resultaat betere verkoopcijfers en langere bezoeken in de webshop. Een serieuze boterham, maar samen met Us werd dit business as usual!

Mobile design E5

Van CRO tot Hick’s Law

We gingen van start met een CRO-analyse (conversion rate optimalisation) om alle bestaande en nieuwe features te documenteren, gebaseerd op de ‘Moscow-methode’. Moscow wat? Bij deze methode worden features gesorteerd aan de hand van de vooropgestelde prioriteiten, steeds in samenspraak met e5 uiteraard. Daarna namen we het design en de gebruikerservaring onder handen. We maakten gebruik van Hick’s Law waarbij zo min mogelijk keuzes aan de gebruiker worden voorgelegd om zo de kans op conversie te verhogen. We gingen tenslotte even spieken bij de ‘concurrentie’ en werkten een standaard customer journey uit. Dit betekent dat de online shopper meteen vindt wat hij zoekt, zonder voor verrassingen te komen staan. Never change a winning team, right?

Mockups fashion design

Upgrade van UI en navigatie

Vervolgens gingen we aan de slag met belangrijke support issues, module-upgrades en nieuwe modules voor de navigatie en blogs. De Google Analytics werden stevig onder de loep genomen en we analyseerden hoe gebruikers de webshop gebruiken. Naargelang de prioriteit werden deze zaken dan uitgewerkt in het UI-traject (User interface). e5 zat al volop in een rebrandingstraject, maar ging in zee met Us om dit ook digitaal door te trekken.

Hierdoor moesten we rekening houden met de (re)branding guidelines, met de feature list en de nieuwe versie van het Magento platform. We maakten daarnaast prototypes van de webshop in Figma voor mobile en desktop om alles te testen en na te gaan of er niks over het hoofd werd gezien. Een gewaarschuwde webshop is er twee waard!

E5 ecommerce design

Online winkelplezier

De impact van onze noeste arbeid? De vernieuwde webshop ziet er stralend uit, is een pak efficiënter geworden en e5 kan nu zelf A/B testen. Hun klanten vinden nu nog sneller wat ze zoeken en genieten van een aangename gebruikerservaring. Bovendien heeft het e-commerceteam dankzij de nieuwe versie van Magento nu meer bewegingsvrijheid en mogelijkheden op het vlak van marketing dankzij de gebruiksvriendelijke en multi-inzetbare content componenten die Us speciaal voor e5 heeft ontworpen. Een hele boterham die naar meer smaakt!

PS: e5 viel tijdens de Retailer of the Year-awards maar liefst twee keer in de prijzen. Zo was er een gouden plak in de categorieën damesmode en herenmode. Ze werden ook nog geprezen als webshop voor herenmode, en daar zit Us ongetwijfeld voor iets tussen!

Wil je net als E5-mode je webshop een boost geven?

Contact Us en we helpen je uit de nood!

Gerelateerde cases

Content CreationDigital Marketing