Content CreationDigital Marketing

ChatGPT, vriend of vijand?

Er is al veel inkt gevloeid over ChatGPT. Voor de ene revolutionair en van ongekende kwaliteit, voor anderen dan weer een bedreiging. Deze chatbot is namelijk in staat om SEO-teksten te genereren die perfect aansluiten bij de gewenste stijl. De ROI voor bedrijven is enorm gezien de minimale inspanning die vereist is.
Maar is dat wel écht zo? Wij bundelden de expertise van All of Us en namen deze nieuwe tool onder de loep. Lees gerust verder en kom te weten hoe ChatGPT jou kan helpen om je doelen te bereiken.

Wat is chatGPT?

Met ChatGPT heb je toegang tot een chatbot die gebruikmaakt van AI om content te genereren. Het maakt niet uit of je een feitelijke of emotionele vraag stelt, deze schrijfrobot beantwoordt of reageert op alles. Opvallend is ook dat deze chatbot zeer menselijk overkomt.

Hoe werkt chatGPT?

ChatGPT beweert dat het feitelijke antwoorden formuleert op vragen. De antwoorden worden verzameld uit wetenschappelijke artikels, online content en bronnen zoals sociale media. En daar knelt nu net het schoentje, want niet alles wat online beschikbaar is, werd gefactcheckt. Er wordt dan ook dagelijks (bewust en onbewust) heel wat misinformatie gepuliceerd, informatie die dus mee aan de basis ligt aan de antwoorden die de chatbot formuleert. Fake news anyone?

Wat denkt Us over ChatGPT en misinformatie

Deze chatbot is in staat om content te genereren in naam van iemand anders, net zoals de fameuze deepfakes. Allemaal goed en wel, maar dit vormt ook weer een uitdaging op het vlak van misinformatie. Daarnaast is nuance in tekstmateriaal zeer belangrijk. Door twee woorden van plaats te verwisselen, verkrijg je soms een hele andere betekenis. Eentje die inhoudelijk niet altijd juist is. We testten bijvoorbeeld deze chatbot voor onze klant Serax en kregen te lezen dat je ‘door gebruik te maken van het Pure-servies van Pascale Naessens, geniet van een gezondere levensstijl.’  Een correcte zin, maar geen juiste informatie!

We zijn het er bij Us over eens dat ChatGPT een geweldig hulpmiddel is voor copywriters. Repititieve taken in content worden opgevangen waardoor creativiteit, het conceptuele en ook research opnieuw meer naar de voorgrond kunnen treden. Volgens Us zal ChatGPT ervoor zorgen dat zwakke en middelmatige eenheidsworst het moeilijker zal krijgen, maar origineel werk beloond zal worden. Wij vrezen dus helemaal niks, integendeel zelfs!

Ook over misinformatie was team Us éénduidig. Hoewel het geen nieuw probleem is, blijft het een uitdaging voor de toekomst. Tools als deze hebben namelijk nood aan grondige fact-checking en research naar correcte broninformatie, iets waar wij bij Us sterk in geloven.

Kent ChatGPT iets van SEO?

Je kan ChatGPT vragen om een tekst te schrijven van 300 woorden, rekeninghoudend met specifieke keywords. “Hey, dus ik heb op 2 minuten een SEO-geoptimaliseerde tekst?” Nou nou, in de praktijk gaat SEO net iets anders in z’n werk. Het technische aspect, gecombineerd met UX en creativiteit zijn namelijk wat je online sterk maakt. En laat dit nu drie zaken zijn die de chatbot niet voorziet.

Blijf dus – zonder twijfel! – investeren in menselijke SEO-expertise als merk. Experts zullen je sowieso adviseren over waar en hoe AI-tools te gebruiken om de ROI te maximaliseren.

Een belangrijke kanttekening is dat content die door AI wordt gegenereerd, mogelijk een lagere ranking krijgt op SERP’s. Vooral omdat deze is opgebouwd uit gescrapete en dus reeds aanwezige content. Lees binnenkort meer over Google Bard en Bing chatbot.

Hoe gaat ChatGPT om met gevoelige informatie?

Vergeet niet dat alles wat je invoert bij tools als ChatGPT, opgeslagen wordt op servers. Als je dus bijvoorbeeld een rewrite vraagt van een interne strategische mail, deel je gevoelige bedrijfsinformatie. Het is dan ook belangrijk om je team op de hoogte te brengen van wat wel en wat niet ingegeven mag worden in chatbots naargelang de privacy policy van je bedrijf.

Wat denkt Us over ChatGPT in de maatschappij?

Bij Us zijn we van mening dat AI-tools, zoals ChatGPT, een onvermijdelijk onderdeel van de toekomst zijn. Hoe sneller je er mee begint te testen, hoe sneller je vooruitgang boekt. AI-writers zouden een nuttig hulpmiddel kunnen betekenen binnen verschillende industrieën en bevolkingsgroepen. Het is zaak om niet enkel de mogelijkheden, maar ook de gevaren op te helderen.

Vandaag wordt in de maatschappij vaak enkel op het eindresultaat gefocust, terwijl tussenstappen en beredenering niet te verwaarlozen zijn. Iets wat in ons vak een vaste manier van werken is trouwens. We kunnen dit dus alleen maar toejuichen.

Bron: RedBubble

Conclusie

Jup, chatbots en andere AI-writing tools helpen je een heel eind verder. Het grote voordeel zit ‘m in het feit dat repetitief werk vermeden kan worden waardoor je meer tijd kan investeren in hetgeen waar het allemaal om draait: creativiteit.

Kortom, creativiteit is belangrijk voor de customer experience en UX omdat het merken helpt om zich te onderscheiden, emotionele banden te creëren, gebruikers te engageren en problemen op te lossen. Door prioriteit te (blijven) geven aan creativiteit kan je als merk positieve ervaringen creëren die leiden tot succes op lange termijn.

Bron: The Irish Times

Delen:

Heb jij nood aan een e-commerce manager die zowel technisch als strategisch nadenkt?

Gerelateerde blogs

Digital MarketingE-commerce

Us en Marketing Automation voor fashion retail

Lees meer
BrandingExperience Design

Een checklist om de kwaliteit van je digital design te controleren

Lees meer
Digital MarketingPerformance & data

Meer bereik op LinkedIn? Us geeft je 5 tips

Lees meer

Co-Creating digital impact

Follow Us
Instagram
LinkedIn
Behance

© Us – All rights reserved