Branding

Welk conversiepercentage is goed voor jouw webshop?

In een competitieve digitale wereld zijn er een aantal do’s en dont’s als het gaat om het stimuleren van online aankopen. Als ondernemer, e-commerce manager of marketingdirecteur wil je ook graag je online inspanningen laten renderen.

Dit kan bijvoorbeeld door de omzet online te verhogen of conversie te verhogen.
Het e-commerce conversiepercentage is wel één van dé belangrijkste metrics die je in de gaten moet houden.
Wat is nu een goed conversiepercentage? Bestaan er benchmarks hiervoor? Is het zinvol om jouw conversies te vergelijken met andere webshops? De antwoorden op al deze vragen kun je hieronder terugvinden!

Wat is het conversiepercentage?

Laten we eerst beginnen met het definiëren wat het conversiepercentage precies is:

Het conversiepercentage is het percentage bezoekers op je webshop dat een vooropgesteld doel bereikt. Een doel kan een online order, een offerte-aanvraag of het downloaden van meer informatie zijn.  Elke keer dat een website bezoeker een offerte aanvraagt of een bestelling doet kunnen we beschouwen als een conversie. Door het aantal gebruikers die een doel behalen te delen door het aantal bezoekers, kun je het conversiepercentage berekenen.

Het e-commerce conversiepercentage van je webshop kun je berekenen door het aantal online bestellingen te delen door het totaal aantal bezoekers. Stel je dat er vorige maand bijvoorbeeld honderd bezoekers op de webshop zijn geweest waarvan één bezoeker een order heeft geplaatst, dan heb je een e-commerce conversiepercentage van 1% behaald.

Wat is nu een goed conversiepercentage voor een webshop?

Niemand wenst een lager conversiepercentage (CR%) te behalen dan zijn belangrijkste concurrenten. De meeste webshops kennen alleen hun eigen conversieratio. Elke organisatie met een webshop is echter nieuwsgierig om te weten hoe de eigen CR% het doet ten opzichte van de concurrentie.

Om die reden worden er regelmatig vergelijkende marktonderzoeken gedaan naar de verschillende conversiecijfers per branche, meestal in de VS. In e-commerce ligt het gemiddelde conversiepercentage meestal tussen de 3-4% procent (Monetate), maar opgelet je hebt weinig aan deze percentages. Zijn ze dan helemaal niet nuttig? Niet altijd, er zijn veel factoren die daarbij een rol spelen:

Illustratie conversie rate

Gouden regel conversiepercentage per branche

We vallen meteen met de deur in huis: er bestaat geen gouden conversiepercentage! De reden hiervoor is dat het conversiepercentage enorm kan fluctueren door factoren zoals periodes, branches, soort bezoekers e.a. In de modesector kunnen er tijdens de soldenperiodes veel hogere conversiepercentages zijn dan tijdens de andere maanden. Een webshop met veel vaste klanten kunnen deze soort bezoekers sneller overtuigen om online een bestelling te plaatsen dan nieuwe online start-ups.

Ook kunnen de verschillen groot zijn tussen bepaalde branches, zoals tussen de sectoren “food” en “elektronica” bijvoorbeeld. Een pizza bestel je meestal op het moment dat je honger hebt, maar een audiosysteem niet. Het aankoopproces is gewoon veel langer voor een luxeproduct zoals elektronica. Prijsverschillen, gelegenheden en omstandigheden hebben hierbij een sterke invloed.

Het type markt waarin je actief bent heeft ook invloed op de conversieratio. Verkoop je in de B2B sector (bedrijven) of B2C sector (consumenten)? Ook verschillen de conversiepercentages van land tot land. Het land waarin je actief bent, heeft impact op de hoogte van het conversiepercentage. In de VS zijn gebruikers bijvoorbeeld gewend om meer zaken via een online platform te bestellen, dan in België.

We geven je ondanks dit alles toch al enkele benchmarks als een soort van maatstaf:

Gemiddeld e-commerce conversiepercentage per branche (tabel):

Voorbeeld van Keyword lijst

Zijn conversie-benchmarks nu echt belangrijk?

Een conversiepercentage benchmarken met een gemiddeld conversiepercentage is niet altijd goed. Benchmarks zijn gemiddelden op basis van meerdere factoren. Daarom zijn deze soort e-commerce benchmarks niet veel waard voor een conversie-specialist. Een benchmark is alleen nuttig als je webshops met dezelfde productgroepen, in hetzelfde land, in dezelfde markt en met hetzelfde type bezoekers met elkaar kunt vergelijken. Dan pas heb je een accurate benchmark. Dan weet je eindelijk of jouw webshop slechter presteert dan de webshop van je concurrent en of je echt nog veel te verbeteren hebt.

Afbeelding van verschillende databorden

Hoe kan ik het conversiepercentage van mijn webshop verhogen?

Wat telt er nu echt aan het eind van ons e-commerce verhaal? Goede online resultaten behalen uiteraard! Conversieoptimalisatie is veel belangrijker, dan al die verschillende percentages te vergelijken. Dé manier om je conversiepercentage te verbeteren is door jouw webshop op continue basis te onderzoeken en analyseren. Hieruit volgen actiepunten zoals bepaalde A/B-tests die het conversiepercentage doen verhogen.

Hieronder een overzicht wat je zoal kan verbeteren:

  • Onduidelijkheden op de webshop
  • Aantal kliks tot producten reduceren
  • Het checkout proces
  • Duidelijke call-to-actionknoppen (CTA’s) bv. “Bestel nu”
  • Vertouwen en uitstraling verbeteren
  • Productpagina’s
  • Promotionele acties
  • Prijzen
  • Laadtijden
  • UX

Delen:

Hulp nodig bij het realiseren van jouw conversies?

Delen:

Gerelateerde blogs

AIDigital Agency

Why we (Us) needed to redefine our agency model… And why I advice every agency to do the same…

Lees meer
ConsultancyContent CreationDigital MarketingE-commerce

Onze content strategist zorgt voor nog meer plezier bij Aveve

Lees meer
Digital MarketingE-commerce

Us en Marketing Automation voor fashion retail

Lees meer