Welke stappen zijn er in een conversie optimalisatie?
Elke website of webshop heeft één of meerdere doelstellingen voor ogen. Online verkopen, inschrijvingen voor nieuwsbrieven, een whitepaper downloaden, een demo aanvragen, enz. … In marketingtermen noemen we dit conversies. Hoe meer conversies je behaalt, hoe beter voor je bedrijf. Hier komt conversie optimalisatie in de kijker (Engels: CRO = Conversion Rate Optimization).
Wat is er nodig voor CRO-optimalisatie?
De perfecte website bestaat niet. Dus zou eigenlijk elk bedrijf met een website aan CRO moeten doen. Toch zien we dat veel bedrijven hier weinig of geen tijd aan besteden, terwijl ze hier enorme opportuniteiten laten liggen. Zelfs door kleine zaken te optimaliseren kan je zonder al te veel moeite grote resultaten boeken. Dat noemen we ‘laag hangend fruit’ grijpen (lees verder).
1. Conversie optimalisatie strategie
Allereerst is het belangrijk om duidelijkheid te scheppen. Breng duidelijk in kaart welke conversies je wilt verhogen. Bijvoorbeeld meer inschrijvingen op nieuwsbrieven.
Vervolgens bekijk je jouw tactische doelstellingen. Hoeveel extra inschrijvingen wil ik bereiken? Maak het concreet en duidelijk. Bijvoorbeeld: Het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief moeten binnen 3 maanden met 20% stijgen.
2. Data gedreven aanpak
Je voelt het misschien al aankomen: CRO draait rond data. Je hebt data nodig om te weten hoe hoog je huidige conversieratio (CR) is en om na te gaan of je optimalisaties het gewenste effect creëren. Google Analytics is hiervoor ideaal, maar veel CRO-tools hebben hun eigen data die je kan bekijken.
3. A/B-test opzetten
De meest voorkomende manier van CRO is het A/B testen met een geschikte tool. Google Optimize is zo een tool waarbij je dan bepaalde elementen van een webpage verandert. Die veranderingen vergelijk je met de originele versie om zo te achterhalen wat het beste werkt. Andere veelgebruikte CRO-tools zijn: VWO, Optimizely, …
Wanneer je jouw strategie hebt uitgewerkt, bepaald hebt hoe je data gaat monitoren en een CRO-tool hebt uitgekozen, kan je uiteindelijk gaan starten met de conversieratio-optimalisatie.
4. Laaghangend fruit
Je hoeft niet meteen grote CRO-projecten uit te voeren. Begin eerst klein met laaghangend fruit, of anders gezegd start met optimalisaties die gemakkelijk uit te voeren zijn en waarvoor je niet te veel moeite hoeft te doen.
Voorbeeld: ZEB
In een project bij ZEB zag een Smooth consultant een opportuniteit in het verbeteren van het mobiele menu. Door een simpele aanpassing in het design, kwam er tot 20% meer conversies uit de mobiele sitebezoekers. (Lees meer over A/B testing voor ZEB)
Het zijn meestal eenvoudige aanpassingen in het design waardoor de UX (User Experience) verbetert en er ook meer conversies behaald worden. Bespreek met je team waar er verbeter mogelijkheden zijn en test ze uit.
Hindernissen voor jouw website identificeren
Denk je dat er geen optimalisaties mogelijk zijn op jouw website of webshop? Guess again! Er zijn altijd verbeter mogelijkheden en het beste om deze te achterhalen is je in de schoenen te verplaatsen van de website gebruiker. Beeld je in dat je op je eigen website of webshop terecht komt en navigeer kritisch door de verschillende webpagina’s. Wat merk je op? Kan je snel en eenvoudig vinden wat je precies zoekt? Hoe verloopt de betaling? Kan je al deze stappen in de ‘customer journey’ even gemakkelijk op je GSM uitvoeren?
Het belangrijkste is dat je sitebezoeker met een bepaald doel voor ogen zijn of haar doel zo gemakkelijk mogelijk kan realiseren. Moeten je klanten 9 pagina’s bezoeken en 27 invulvelden met gegevens invullen vooraleer ze een broek kunnen kopen? Dan is het hoog tijd dat je hier optimaliseert. Hoogstwaarschijnlijk kan je dit aankoopproces vereenvoudigen en daardoor een hogere conversieratio bereiken.
Bonus: Hoe gemakkelijker je klanten converteren, hoe beter je scoort op SEO. Google is namelijk een heel grote fan van gebruiksvriendelijke websites!