Digital MarketingPerformance & data

Us over de nieuwe ‘Google Search Generative Experience’

In mei 2023 stond de “AI in Search” centraal. Een maand waarin Google een gepassioneerde ode bracht aan de innovatieve kracht van AI in zoekopdrachten. Het absolute hoogtepunt van deze extravaganza was zonder twijfel de lancering van de Search Generative Experience, het nieuwste paradepaardje van Google. Wij doen deze baanbrekende search-ontwikkeling uit de doeken en vertellen je waar jij als merk reeds strategische stappen kan zetten.

Wat is Google Search Generative Experience of SGE?

“SGE is an early step in transforming the Search experience with generative AI. When using SGE, people will notice their search results page with familiar web results, organized in a new way to help them get more from a single search.

With SGE, people will be able to:

  • Ask entirely new types of questions that you never thought Search could answer
  • Quickly get the lay of the land on a topic, with links to relevant results to explore further
  • Ask follow-up questions naturally in a new conversational mode
  • And get more done easily, like generating creative ideas and drafts right in Search”

Bron: Google.com

Like a pirate, say Aie

AI en machine learning hebben de manier waarop mensen informatie zoeken en consumeren volledig op z’n kop gezet! En wie staat er vooraan in de chaos? Juist, onze goede oude vriend Google, de koning der zoekmachines. De missie van Google blijft de beste zoekervaring voor de gebruiker bieden en de Search Generative Experience (SGE) is de nieuwste telg.

SGE lijkt een SERP-update op steroïden. Het is een geavanceerd systeem dat AI-algoritmen gebruikt om zoekresultaten op maat samen te stellen, specifiek afgestemd op de wensen en voorkeuren van een gebruiker. Anders verwoord is SGE een verzameling zoek- en interfacemogelijkheden die AI-gestuurde generatieve resultaten integreert in de zoekopdrachten van de Google-zoekmachine. Het baseert zich op intentie. SGE gaat dus veel verder dan het traditionele zoekproces. Het graaft dieper en beter, het analyseert contextuele informatie, je gebruikersgeschiedenis en allerlei andere relevante factoren. Het biedt antwoorden op een vraag waarvan de gebruiker niet eens wist ze te hebben.

De impact van Google Search Generative Experience op SEO

Niet zo lang geleden waren zoekresultaten voornamelijk afhankelijk van specifieke zoekwoorden en gerelateerde websites met een zekere autoriteit. Maar SGE zou antwoorden genereren op basis van de intentie en context van de zoekopdracht, allemaal dankzij hun geavanceerde AI-algoritmen. Dit betekent dat websites hun strategie moeten herzien om zichtbaar te blijven in de zoekresultaten. Maar onthoud goed, kwalitatieve content blijft van essentieel belang. Time for action people!

Het wordt dus nog belangrijker de intentie achter de zoekopdrachten van je gebruikers te begrijpen en daarop gebaseerd relevante en waardevolle content te bieden. Sommige merken en websites moeten het geweer van schouder veranderen en hun contentstrategieën herzien om te worden opgenomen in de gegenereerde antwoorden van de Search Generative Experience. SGE is een gamechanger waar je als merk en website niet omheen kan. Co-creatie is dan ook opportuun.

Het wordt dus nog belangrijker de intentie achter de zoekopdrachten van je gebruikers te begrijpen en daarop gebaseerd relevante en waardevolle content te bieden. Sommige merken en websites moeten het geweer van schouder veranderen en hun contentstrategieën herzien om te worden opgenomen in de gegenereerde antwoorden van de Search Generative Experience. SGE is een gamechanger waar je als merk en website niet omheen kan. Co-creatie is dan ook opportuun.

Content blijft queen!

We voorspellen ook een impact op de concurrentiepositie van merken. Want als Google de gegenereerde antwoorden rechtstreeks presenteert aan gebruikers, daalt mogelijks de klikfrequentie naar traditionele organische zoekresultaten. Ook visuele resultaten en details zouden steeds belangrijker kunnen worden. Wat zijn bijvoorbeeld de specs van de nieuwste iPhone en waar kan ik die kopen zodat ik die morgen kan ontvangen? Strategieën die inzetten op zero-click-search bieden daar antwoorden op. Lees er hier meer over in de blog over zero click search.

Voorbeeld – een andere queen

Een omnichannel strategie wordt ook steeds belangrijker. Zeker voor merken die afhankelijk zijn van Google als voornaamste performance kanaal. Ga dus meer aan de slag met brand awareness, zet in op klantloyaliteit, onderzoek de mogelijkheid van marketplace-marketing… of contacteer Us en we zoeken het samen uit.

Just E-E-A-T it!

You better run, you better do what you can
Don’t wanna see no blood, don’t be a macho man
You wanna be tough, better do what you can
So bEEAT it, but you wanna be bad

M.J.

Je kan er nog even van wegrennen maar dat heeft niet echt zin. Wel zinvol is je zo goed mogelijk voorbereiden op SGE. De E-E-A-T update leerde ons alvast hoe je dat best doet. Want Google’s laatste E-E-A-T-update zorgde ervoor dat context, autoriteit en relevantie al een bepaalde impact heeft. Hieronder enkele concrete contenttips die inspelen op deze update en waarmee je de eerste stappen zet in content voor Google ‘s Search Generative Experience.

  • Beantwoord customer pains met gains, ken de gevolgen of effecten van je oplossingen
  • Zet in op SERP-features
  • Wees duidelijk in de voordelen die je biedt
  • Communiceer helder over toepassingen en handleidingen, mensen willen antwoorden op een zilveren plateautje
  • Zet een FAQ-strategie op
  • Inspireer de gebruiker door je oplossing vanuit verschillende POV’s te omschrijven
  • Ga op zoek naar nichekennis en expertise. Leg dus zeker je oor te luister bij verschillende afdelingen van je merk

SGE is slechts een schakel in een uitmuntende omnichannel marketingstrategie. Transformeer van SEO naar SGEO – Search Generative Experience Optimalization!

Us helpt je ook bij marketing automation, single customer views en customer data platformscontacteer ons en ontdek er alles over.

Delen:

Heb jij nood aan een e-commerce manager die zowel technisch als strategisch nadenkt?

Delen:

Gerelateerde blogs

AIDigital Agency

Why we (Us) needed to redefine our agency model… And why I advice every agency to do the same…

Lees meer
ConsultancyContent CreationDigital MarketingE-commerce

Onze content strategist zorgt voor nog meer plezier bij Aveve

Lees meer
Digital MarketingE-commerce

Us en Marketing Automation voor fashion retail

Lees meer